Program preorientacji zawodowej dla przedszkola zawiera:
I. Podstawy prawne
II. Założenia ogólne programu
III. Cel ogólny preorientacji zawodowej
IV. Treści programowe oraz cele szczegółowe – osiągniecia dzieci
V. Warunki i sposoby realizacji programu
VI. Weryfikacji efektów zajęć – zamiast oceniania
VII. Rekomendacje dotyczące obudowy dydaktycznej programu
VIII. Ewaluacja programu
Program stanowi realizacje jednolitej, uwzględniającej etapy rozwojowe uczestników, systemowej koncepcji preorientacji zawodowej, rozumianej jako ogół działań o charakterze wychowawczym, podejmowanych przez nauczycieli i rodziców, ukierunkowanych na zbliżanie dzieci w wieku przedszkolnym do środowiska pracy. Zgodnie z modułowa struktura programu na każdym etapie wychowania przedszkolnego realizowane są cele ze wszystkich czterech wskazanych obszarów: Poznawanie własnych zasobów; Świat zawodów i rynek pracy; Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie; Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych. Treści będą sukcesywnie pogłębiane/poszerzane w kolejnych latach kształcenia.
Cel ogólny preorientacji zawodowej
Celem preorientacji zawodowej jest wstępne zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami najbliższymi ich otoczeniu, kształtowanie postawy pracy i motywacji do działania, pobudzanie i rozwijanie zainteresowana dzieci oraz stymulowanie ich pro-zawodowych marzeń. Cel ogólny oraz cele szczegółowe programu są spójne z celami kształcenia ogólnego, uwzględniają najważniejsze umiejętności rozwijane w ramach kształcenia ogólnego oraz zadania szkoły i cele wychowania przedszkolnego.
Odsłony: 1785